بهترین عکس ها

یکشنبه 6 اردیبهشت 1388

جومونگ با نوستالژی لینچان

نویسنده:   

HTML clipboard

 5487جومونگ با نوستالژی لینچان www.sardarcsp.com

 5487جومونگ با نوستالژی لینچان

 5487 این روزها نسبت میان مخاطبان و فیلم به یكی از مباحث داغ محافل سینمایی بدل شده است. اگر فروش اخراجیها2 در سینما به عنوان یك اتفاق فوق‌العاده مورد توجه قرار گرفته، استقبال مخاطبان ایرانی از سریال كره‌ای «افسانه جومونگ» در تلویزیون نیز بخش دیگری از این شگفتی را ترسیم كرده است.
 5487

برای خواندن ادامه به ادامه مطلب بروید...

HTML clipboard

 5487جومونگ با نوستالژی لینچان

 5487 این روزها نسبت میان مخاطبان و فیلم به یكی از مباحث داغ محافل سینمایی بدل شده است. اگر فروش اخراجیها2 در سینما به عنوان یك اتفاق فوق‌العاده مورد توجه قرار گرفته، استقبال مخاطبان ایرانی از سریال كره‌ای «افسانه جومونگ» در تلویزیون نیز بخش دیگری از این شگفتی را ترسیم كرده است.
 5487

 5487جومونگ با نوستالژی لینچان www.sardarcsp.com


اكنون چند سالی است پخش سریال‌های كره‌ای از سیما مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و بار دیگر خاطره اوشین (سال‌های دور از خانه) و لینچان (جنگجویان كوهستان) را در خاطره‌ها تداعی كرده است. البته چندی پیش سریال یانگوم به چنین موقعیتی در میان مخاطبان دست یافته بود تا در سال‌های اخیر این سریال‌های كره‌ای باشد كه از شرق میان مخاطبان ایرانی پرطرفدار برخوردار شود.

در گذشته مثلا در زمان پخش اوشین به دلیل تعدد نداشتن شبكه‌های تلویزیونی و فقدان ابزارها و لوازم مدرن تفریحی دور از ذهن نبود كه سریالی مورد توجه مخاطبان وطنی قرار بگیرد؛ اما اینك با وجود انواع
برنامه‌ها و سریال‌ها و تعدد شبكه‌های تلویزیونی، پرطرفدار بودن این سریال كمی عجیب به نظر می‌رسد آن هم با انواع فیلم‌های اكشن و تخیلی و تكنیكال هالیوودی كه براحتی قابل دسترس است. این شگفتی زمانی بیشتر می‌شود كه انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای جومونگ نیز به بازار آمده و مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. (این خود نشان از نسبت فرهنگ و اقتصاد در عصر ارتباطات دارد كه فرهنگ و هنر به منبع سودآوری بدل می‌شود)، اما براستی راز مخاطب‌پذیری بالای این سریال در چیست و چرا جومونگ مورد توجه مخاطبان ایرانی قرار گرفته است؟

نگارنده معتقد است برای پاسخ به این پرسش تنها نمی‌توان به عناصر درونی اثر تكیه كرد و باید به تاثیر و نقش
عوامل بیرونی كه در بستر نظام فرهنگی اجتماعی مخاطبان رخ می‌دهد هم توجه داشت و حاشیه‌های این متن را نیز لحاظ كرد. حاشیه‌هایی كه موجب می‌شود یك متن هنری در نسبت با مخاطب دچار قبض و بسط شود و فراتر از ذات اثر موقعیت‌های جدید برای خود خلق كند.

در ذیل همین رویكرد می‌توان محبوبیت افسانه جومونگ در ایران را تبیین كرد. در همین خصوص یكی از عواملی كه می‌توان به آن اشاره كرد سنخیت فرهنگی میان اقوام شرقی است كه زیست جهان آنان را به هم شبیه و نزدیك می‌سازد و به دلیل مولفه‌های
مشترك تاریخی بستر تعامل بیشتر را فراهم می‌كند. به همین دلیل است كه در2‌دهه اخیر شاهد استقبال مخاطب ایرانی از سریال‌ها و فیلم‌های شرقی مثل ژاپن و كره هستیم. وجود اسطوره و تجربه‌های پر رمز و راز در آثار شرقی آمیخته با هویت تاریخی این منطقه از جهان است كه با دنیای درونی و تجربه زیستی انسان‌های این سرزمین پیوندی تاریخی دارد و كشف این رمز و رازها و به تصویر كشیدن آن همواره مورد توجه مخاطبان شرقی قرار گرفته است، چه این مخاطب ایرانی باشد چه هندی و كره‌ای. نسبتی كه شاید میان آثار شرقی و مخاطبان غربی كمتر صورت بگیرد. ذائقه مخاطبان سینما و تلویزیون در هر ملت و سرزمینی برساخته تاریخ و فرهنگ تجربه شده‌ای است كه به خلق نوعی فرهنگ تماشا منجر می‌شود كه در بستر آن میان مخاطبان و آثار هنری ارتباط معنی‌داری به وجود می‌آید.

یكی دیگر از مولفه‌های فرهنگی تاریخی كه موجب می‌شود آثار افسانه‌ای مثل جنگجویان كوهستان یا همین افسانه جومونگ با استقبال روبه‌رو شود، این است كه میل به قهرمان‌گرایی و اسطوره‌سازی در سرزمین‌های شرقی وجود دارد كه البته این ویژگی به صورت فطری و بین الاذهانی میان همه آدمیان حاكم است كه در آثار غربی نیز در قالب الگوهایی سوپرمنی روایت می‌شود، اما این قهرمان‌محوری در فرهنگ شرقی از قدرت و دامنه بیشتری برخوردار است و در هاله‌ای از تقدس تاریخی و مذهبی قرار می‌گیرد.

محوریت جومونگ به عنوان قهرمان تاریخی و داستانی اثر و جاذبه‌هایی كه این كاراكتر در ساختار كلی قصه‌ داراست، برای مخاطب ایرانی كه همواره در تصاویر خیالی زیست
جهان خود با آن همزیستی داشته است، بر جذابیت قصه می‌افزاید و میان مخاطب و قهرمان داستان، حس مشترك و نزدیكی خلق می‌كند. به این مساله باید فرم صوری مجموعه را نیز افزود. به واسطه این ارتباطی كه میان مخاطبان و قهرمان به وجود می‌آید و به دلیل سریالی بودن مجموعه پیوندی برقرار می‌شود كه انگیزه لازم را برای پیگیری مخاطب فراهم كرده و او را پای تماشای قصه می‌نشاند. بخش دیگری از این پیگیری به تعلیق‌مندی داستان در هر قسمت برمی‌گردد. مخاطب در هر قسمت از این مجموعه با اتفاق غیرقابل منتظره‌ای مواجه می‌شود كه برای رمزگشایی آن مجبور است قسمت بعدی را دنبال كند و این وضعیت با تعلیقی كه در قسمت‌های بعدی نیز ایجاد شده، همواره تداوم می‌یابد. لذا مخاطبان این مجموعه به عنصرثابت و پر و پا قرصی بدل می‌شوند.

بدیهی است خاطراتی كه در حافظه هنری مخاطبان از سریال‌های شرقی
شكل گرفته است نیز به عنوان یك عامل پس‌زمینه‌ای و پیشینی در توجه مخاطبان ایرانی تاثیر می‌گذارد، بویژه این‌كه در زمانی پیش‌تر موفقیت مجموعه یانگوم نیز دلیلی دیگر برای تماشای این سریال كره‌ای فراهم كرده است.

گفتنی است این مجموعه تلویزیونی تاریخی كره‌ای از آوریل 2006 تا مارس 2007 در شبكه كره‌ای ام بی سی به نمایش درآمد.

در ابتدا بنا بود مجموعه در 70 قسمت پخش شود كه با استقبال مردم، ام بی سی آن را به 81 قسمت افزایش داد و این نشان می‌دهد كه مخاطب‌پسندی یك اثر تا چه اندازه می‌تواند عمر هنری آن را افزایش دهد. اما شاید یكی از مهم‌ترین دلایلی كه این سریال در میان ایرانیان جا باز كرده است وجه داستانی و قصه‌گو بودن آن است؛ قصه‌های تو در تو و پر ماجرایی كه شخصیت‌ها و كاراكترهای زیادی دارد و هركدام با تشكیل دایره‌ای كوچك در نهایت به دایره‌های درهم آمیخته و كلی بدل می‌شود تا داستانی جذاب و پركشش از درون آن برآید. ذائقه و تجربه فرهنگی مخاطب ایرانی به
قصه‌گویی و افسانه‌پردازی را می‌توان در علاقه آنان به سریال‌هایی مثل افسانه جومونگ درك كرد.
 5487


 5487

نظرات() 

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic